آشنایی با هزینه های طراحی سایت
طراحی سایت خوب، کسب و کار شما را با سرعتی باور نکردنی گسترش می دهد و بر اعتبار کسب و کار شما می افزاید. طراحی یک وب سایت خوب به شما این امکان را می دهد تا تاثیری ماندگار بر کاربران خود بگذارید. در دنیای امروز داشتن یک وب سایت حرفه ای یک ضرورت برای هر فرد، شغل و کسب و کاری به حساب می آید.
مدیریت هزینه ها
یکی از مهم ترین مسائل در تمام کسب و کارها مدیریت هزینه ها است. سوال اینجاست که اگر بخواهید یک وب سایت برای گسترش کسب و کار خود طراحی کنید، این کار چه هزینه هایی خواهد داشت؟ چگونه ممکن است که قیمت طراحی وب سایت از تقریبا 500 هزار تومان تا حتی بیش از 100 میلیون تومان متفاوت باشند؟ آیا طراحی سایت ارزش هزینه کردن دارد؟ در این مقاله می خواهم شما را با هزینه های مختلف طراحی یک وب سایت برای گسترش کسب و کار خود آشنا کنم. در ادامه با این مقاله همراه باشید، تا بیشتر درباره انواع هزینه های ثابت، هزینه های جاری ماهیانه و هزینه های جاری سالیانه طراحی سایت بدانید.
هزینه های طراحی سایت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. ضرب المثل هرچی پول بدی آش میخوری را فراموش نکنید. هرچه بخواهید تخصصی تر کار کنید باید بیشتر هزینه کنید. البته این به معنای این نیست که باید پو و سرمایه خود را دور بریزید.
تخمین هزینه های طراحی
باید با هزینه های کلی طراحی سایت آشنا شد تا بتوان در مورد قیمت های ارائه شده توسط طراحان مختلف نظر داد و نتیجه کار آن ها را با یکدیگر مقایسه کرد.
نکته این است که برخی از هزینه های طراحی سایت ثابت و بعضی متغیر هستند. مانند هزینه دامنه و هزینه های قالب وردپرس اما در این جا هم تفاوت در هزینه ها با نحوه طراحی سایت تفاوت خواهند کرد. به طور کلی تمام هزینه های شما در مارکتینگ اینترنتی به استراتژی کسب و کار شما بستگی دارد. مقرون به صرفه بودن و یا نبود هزینه ها نیز با توجه به استراتژی شما تعیین می شود.
به همین دلیل پیش از آن که به فکر طراحی سایت بیفتید ابتدا به فکر این نکته مهم باشید که استراتژی شما در مارکتینگ اینترنتی کسب و کار خود چیست.
بریم ببینیم چطوری میتونیم هزینه طراحی سایت خودمون رو تخمین بزنیم.
انواع هزینه های طراحی سایت
به شکل کلی می توان گفت که دو شکل از طراحی وب سایت وجود دارد. یکی، «طراحی سایت به شکل اختصاصی» و دیگری «طراحی یک وب سایت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS» است.
سیستم مدیریت محتوا یا (Content Management System).
به شکل خلاصه سیستم مدیریت محتوا یا CMS سیستمی ای ساده است که به منظور مدیریت راحت وب سایت ها به کار می رود. این وب سایت ها برای کاربران اینترنت این امکان را فراهم می کنند تا بدون داشتن هرگونه اطلاعات فنی و تخصصی و حتی آشنایی با مسائل ابتدایی وب مانند HTML بتوانند از این فضا برای گسترش کسب و کارهای خود استفاده کنند. CMS ها سیستم های مدیریتی هستند که به دو شکل منبع آزاد یا Open source و یا با منابع اشتراکی ساخته می شوند. از جمله دو نمونه از بهترین سی ام اس های open source حال حاضر می توان به سیستم های «وردپرس WordPress» و «جوملا Joomla» اشاره کرد.
وب سایت اختصاصی.
در طراحی سایت به شکل اختصاصی، تمام کارهای سایت به شکل تخصصی توسط برنامه نویسان انجام می شود. این متخصصان هر نیازی و هدفی که داشته باشید را باید به شکل جداگانه کد نویسی کنند.
استراتژی، استراتژی، استراتژی
هر کدام از این روش ها هزینه های متفاوتی را رقم می زنند. همچنین باورهای مختلفی درباره هر یک از این روش ها وجود دارد اما مهم باز استراتژی و نیاز شما است. اگر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) به درد کسب و کار شما می خورند باورهای اشتباه را کنار بگذارید و از آن ها استفاده کنید. زیرا سیستم هایی مانند وردپرس ضمن این که هزینه های بسیار کمی دارند، امکانات بیشتری را به شکل راحت تر در اختیار شما قرار خواهند داد. می توان گفت مهم ترین دلیل محبوبیت سی ام اس هایی مانند وردپرس هم همین مسئله است.
دسته بندی هزینه های طراحی سایت.
برای راحت تر کردن آشنایی با هزینه های طراحی سایت تصمیم گرفتم این هزینه ها را بر اساس نوع آن به دو دسته تقسیم کنم تا تخمین زدن هزینه سایت و محاسبه آن راحت تر شود. این تقسیم بندی می تواند کار شما را برای مدیریت هزینه ها و بودجه وب سایت خود نیز راحت تر کند.
دسته اول را هزینه های ثابت اولیه می نامیم زیرا در طراحی سایت هزینه هایی هستند که ثابت اند و تغییر پذیر نیستند و از همان ابتدا باید پرداخت شوند. یکی از این هزینه ها را می توان هزینه ثبت دامنه سایت دانست. دسته دوم هزینه های جاری ماهیانه و سالیانه هستند. این هزینه ها به شکل دوره ای در هر ماه و یا سال باید توسط شما پرداخت شوند.
هزینه های ثابت و اولیه طراحی سایت؛ هزینه سرور و ثبت دامنه
اولین کار شما برای طراحی سایت انتخاب و خریده دامنه و سرور است. همانطور که می دانید دامنه ها انواع مختلفی مانند .ir، .com. و غیره دارند. شما بر اساس کسب و کار خود باید یک نام و یک دامنه منحصر به فرد برای خود ثبت کنید. خرید دامنه یک هزینه ثابت اولیه است. گرچه نیاز به تمدید دارد.
این هزینه بر اساس نوع و قیمت تعلق یکساله دامنه به شما محاسبه می شود. قیمت دامنه ها از 16 تا حدود 800 هزار تومان به شکل سالیانه متفاوت هستند و انتخاب هر یک یا چند تا از آن ها هزینه های طراحی سایت شما را تعیین می کند.
گاهی استراتژی کسب و کارتان شما را مجاب به ثبت دامنه های گوناگون و وصل کردن آن ها به یکدیگر می کند. محبوب ترین دامنه ها، دو دامنه ir. و com. هستند. دامنه ir. که متعلق به کشور خودمان است که کمترین قیمت را بین دامنه های مختلف دارد. از دیگر دامنه های محبوب و پر کاربرد دامنه com. است. قیمت ثبت دامنه com. نیز هم اکنون 375 هزار تومان در سال است.
همچنین از جمله هزینه های ثابت اولیه برای طراحی سایت می توان به هزینه سرور اشاره کرد. شما برای راه اندازی وب سایت خود به یک میزبان یا همان هاست نیاز دارید. هزینه سرور براساس سرعت، امنیت، امکانات، ویژگی ها و پشتیبانی ها تعیین می شود. این هزینه ثابت نیز از جمله هزینه های اولیه طراحی سایت است که بسته به نوع خرید شما به شکل ماهیانه و یا سالیانه پرداخت می شوند.
هزینه ساخت وب سایت؛ سایت اختصاصی یا CMS؟
اصلی ترین دلیل تفاوت قیمت طراحی سایت همین نکته است. پیش تر توضیح دادم که این دو نوع وب سایت چه تفاوت هایی دارند و انتخاب کدام یک بهتر است. به شکل کلی برای برآورد هزینه می توان گفت هرچه میزان استفاده از ابزارهای آماده در هنگام ساخت سایت بیشتر باشد قیمت پایین تر می آید. هزینه ساخت سایت بر این اساس تعیین می شود.
برای برآورده طراحی اختصاصی به یاد داشته باشید که هرچه سرعت تحویل کار و میزان استفاده از برنامه های غیر آماده و نیازمند طراحی خاص بیشتر باشد قیمت طراحی سایت افزایش می یابد.
برای برآورد هزینه های طراحی سایت خود با استفاده از CMS ها می توانید به سایت ژاکت سر بزنید. قالب های مختلف آماده وردپرس در قیمت ها و انواع مختلف در این وب سایت وجود دارد. اگر می خواهید از قالب های خارجی هم می توانید استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که این قالب ها به دلیل قیمت دلاری گران تر هستند.
اگر تصمیم دارید وب سایت خود را با استفاده از CMS ها بسازید، فراموش نکنید که انتخاب قالب خیلی مهم است. به همین دلیل حتما با دقت بسیار قالب خود را بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین را برای کسب و کار خود بیابید. مثلا قالب های وردپرس به انواع فروشگاهی، روزنامه ای، شخصی و غیره تقسیم می شوند که هر کدام می تواند برای یک کسب و کار اینترنتی مناسب باشد.
هزینه های جاری ماهانه و سالانه طراحی سایت
شاید تا این جای کار تصور کنید که مراحل طراحی سایت به پایان رسیده اما این تازه شروع کار است. تا این جا شما یا از قالب های آماده استفاده کرده اید و یک سایت با یک قالب آماده ی بی مفهوم دارید و یا سایت خود را به شکل اختصاصی طراحی کرده و یک وب سایت با قالبی طراحی شده بدون محتوا دارید. از اینجا می توان گفت طراحی سایت به شکل اختصاصی شروع می شود زیرا پادشاه وارد می شود.
بی برو برگرد محتوا امپراطور سرزمین وب است. طراحی و تولید محتوای خوب و سئو شده است که باعث پیشرفت وب سایت شما و در نهایت توسعه کسب و کار شما می شود. نوع نگارش محتوا بر اساس موتورهای جست و جوگر یا همان سئو شکل خاصی دارد که باید حتما رعایت شود. هزینه های تولید محتوا و سئو سایت بر اساس کیفیت متن، تعداد مقاله ها و زبان تولید محتوا تعیین می شود. طبعا هزینه سئو فارسی به مراتب کمتر از سئو مثلا به زبان های ترکی و یا انگلیسی است. هزینه سئو سایت را می توان اصلی ترین هزینه جاری ماهانه و سالانه در طراحی سایت دانست.
هزینه سئو داخلی در طراحی وبسایت
اگر فکر می کنید که سئو تنها به متن اختصاص دارد اشتباه می کنید. یکی از هزینه های طراحی سایت برای شما سئو داخلی آن است.
سئو داخلی تمام فعالیت های بهینه سازی وب سایت است که داخل سایت انجام می شود. کارهایی مانند لینک دهی و همچنین پیوندهای داخلی صفحات اصلی، از جمله کارهایی است که در سئو داخلی انجام می شود.
اگر وب سایت شما با CMS ها ساخته شده باشد نوع قالب و اگر به شکل اختصاصی طراحی شده باشد زبان برنامه نویسی آن در هزینه های شما تاثیر گذار است. پس از همان ابتدا و انتخاب نوع زبان برنامه نویسی و قالب سایت خود باید نیم نگاهی هم به این مسائل داشته باشید. به شکل تقریبی می توان گفت هزینه سئو داخلی از حداقل 250 هزار تومان آغاز می شود و از جمله هزینه های جاری شما هستند.
پشتیبانی سایت؛ مهم ترین هزینه جاری به خصوص برای سایت های فروشگاهی
پشتیبانی سایت به معنای بررسی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تمام داده های به دست آمده مانند اطلاعاتی است که گوگل سرچ کنسول در اختیار شما قرار می دهد. اصولا استراتژی ها و آپدیت های موتورهای جست و جو به خصوص گوگل که بزرگترین آن ها است به شکل مرتب باید در تیم پشتیبانی سایت بررسی شود. کار دیگر پشتیبانی، چک کردن خطاهای سایت و آپدیت منظم قالب و یا کد نویسی مجدد برای سایت است. مسئله مهم دیگر برای پشتیبانی، امنیت سایت است.
بخش دیگری از کار پشتیبانی وب سایت پاسخگویی به کاربران شما است. به خصوص اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید باید توجه ویژه ای به پشتیبانی نشان دهید و بیشتر بر روی آن سرمایه گذاری کنید. می توان با اطمینان گفت بخش مهمی و بزرگی از هزینه های طراحی سایت فروشگاهی به خصوص هزینه های جاری ماهانه و سالانه مربوط به پشتیبانی سایت است.
دو نکته که باید برای تخمین هزینه های تقریبی جاری پشتیبانی سایت خود در نظر بگیرید حجم و نوع فعالیت مورد نیاز پشتیبانی وب سایت شما است. حداقل هزینه ماهیانه این کار را می توانید مانند هزینه سئو داخلی 250 هزار تومان در نظر بگیرید.
و در پایان
توضیحاتی را درباره هزینه طراحی سایت با تقسیم هزینه ها به هزینه های ثابت اولیه، هزینه های جاری ماهانه و هزینه های جاری سالانه به شما ارائه دادم. فراموش نکنید که اندازه کسب و کار شما، هدف شما و استراتژی کسب و کار شما هزینه های نهایی شما را تعیین می کند. شما می توانید تمام این وظایف را به یک نفر و یا هر کدام را به یک تیم متخصص بسپارید. در نهایت انتخاب های شما خواهند بود که هزینه طراحی وبسایت شما را مشخص خواهند کرد. امیدوارم توضیحات من توانسته باشد به شما برای محاسبه هزینه تقریبی طراحی سایت خود کمک کند.
حال با توجه به آنچه گفته شد میتوانید سبک و سنگین کنید که آیا طراحی سایت برای کسب و کار شما ارزش دارد یا بهتر است سرمایه خود را در جایی بهتر هزینه کنید. تنها به یاد داشته باشید که هر روز نه بلکه هر لحظه جهان با سرعت بیشتری به سمت اینترنتی شدن می رود و طراحی سایت خوب می تواند هم سرمایه های شما را بازگرداند و هم باعث رشد و توسعه کسب و کار شما شود.
برای مطالعه مقالات بیشتر با ایران فریلنس همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید