چگونه طراح گرافیست شویم ؟
طراحی گرافیک یکی از شغل های پرطرفداری است که با پیشرفت تکنولوژی، کاربرد بسیار گسترده ای نیز پیدا کرده است. گرافیک و طراحی در این حوزه، یکی از زیر مجموعه های بخش هنر به شمار می آید که مورد توجه بسیاری از کسانی قرار گرفته که علاقه مند به هنر و طراحی هستند. در این مقاله به بررسی کلی این شغل و مراحل تبدیل شدن به یک طراح گرافیست حرفه ای می پردازیم.
فعالیت طراح گرافیست چیست؟
یک طراح گرافیست، می تواند بین انسان ها و موضوعات مختلف ارتباط ایجاد کند که انجام آن توسط نرم افزارهای مختلف میباشد. این افراد با ذهن خلاقی که دارند، میتوانند با الهام گرفتن از محیط اطراف خود و ایجاد طرح های مختلف، باعث جلب توجه مخاطب شوند. یک طراحی گرافیک حرفه ای به صورت مستمر با مشتریان و مخاطبان خود در ارتباط است تا بتواند طرحی خلق کرده و پیام خود را به آنها برساند. این افراد با کمک متن، تصاویر و انواع المان های مختلف، می توانند تصویر و هویت یک کسب و کار را به صورت دقیق و مشخص نشان دهند. هدف اصلی گرافیست کارها، آگاهی دادن به مخاطبان یک برند یا حوزه با استفاده از تصاویر و طرح های گرافیکی میباشد.
وظایف اصلی یک گرافیست چیست ؟
کسی که به عنوان طراح گرافیست به صورت کارمند یا فریلنسر فعالیت دارد، وظایفی داشته که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشند.
- برای انجام پروژه ها و نحوه اجرای درست آن باید با کارفرماها ملاقات داشته باشد.
- ارائه مشاوره به مشتریان و مخاطبان برای دستیابی به نتیجه بهتر
- بیان پیامی که طرح مورد نظر او باید به مخاطب انتقال دهد.
- خلق تصاویری که تمام ویژگی های یک محصول را نشان می دهد و پیام مدنظر کارفرما را منتقل می کند.
- طراحی صفحات وب، بنر و لوگو
- انتخاب رنگ ها، تصاویر، سبک متن و قالب طرح
- نشان دادن طرح ها در مراحل مختلف به کارفرما
- اعمال تغییرات خواسته شده کارفرما در مرحله نهایی
- بررسی طرح های گرافیکی از هر گونه خطا قبل از چاپ و انتشار
میزان درآمد طراح گرافیست چقدر است ؟
یکی از مبحث های مهم در خصوص شغل طراح گرافیست، میزان درآمد آن است. بسیاری از کسانی که در ابتدای کار هستند و یا می خواهند در این حوزه فعالیت کنند، ترجیح می دهند از میزان درآمد افراد در این زمینه مطلع شوند. شغل طراحی گرافیک نیز مانند هر شغل و فعالیت دیگری دارای افرادی با تجربه و مهارت های مختلف است. افراد با توجه به مهارت، تجربه و میزان فعالیتی که انجام می دهند، می توانند درآمدهای متغیری داشته باشند. انجام این کار به صورت کارمندی و فریلنسری امکان پذیر است که در هر کدام از این شرایط نیز میزان درآمد افراد متفاوت می باشد.
نحوه تبدیل شدن به یک طراح گرافیست ماهر
مسیر تبدیل شدن به یک طراح گرافیست حرفه ای برای هر فردی متفاوت است و نمی توان شرایط مشابه ای برای همه در نظر گرفت. به صورت کلی اگر بخواهیم مسیر تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه ای را عنوان کنیم، شامل موارد زیر می باشد. در ادامه به بررسی هر کدام آنها خواهیم پرداخت.
شناسایی مهارت و علاقه
یک طراح گرافیست حرفه ای قبل از اینکه در این حوزه مهارت کسب کند باید علاقه لازم را نیز داشته باشد. اولین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح ماهر، شناسایی علاقه فرد به این حوزه می باشد. طراحی و گرافیک به یک روحیه خلاق و انعطاف پذیر نیاز دارد که بتواند همواره طرح و الگوهای متنوعی را ارائه دهد. این حرفه در دسته بندی شغل های هنری قرار دارد که برای علاقه مندان به این حوزه پیشنهاد می شود. در صورتی که ویژگی های شخصیتی فرد و علاقه او به طراحی گرافیک شناسایی شد باید به دنبال مراحل دیگر برود.
شرکت در دوره های آموزش اصول طراحی گرافیک
لازمه تبدیل شدن به یک طراح گرافیست حرفه ای، مانند هر شغل دیگری، شرکت در دوره های آموزشی می باشد. در این دورهها، تمام اصول مربوط به گرافیک که شامل آشنایی با رنگها، طرحها، خطوط و تاثیر آنها روی مخاطب است، آموزش داده می شود. علاوه بر کسب مهارت در دوره های آموزشی، امکان آشنایی با اساتید و همکاران آینده نیز برای شرکت کنندگان فراهم خواهد شد. تمام اساتید فعال در این حوزه، می توانند به رشد شغلی دانش آموخته های گرافیک در آینده کمک کنند. دوره های آموزش برای کسب مهارت در طراحی گرافیک بسیار متنوع بوده و شامل موضوعاتی مثل نحوه چیدمان، آشنایی با ابزارها، تئوری رنگ ها و تایپوگرافی می باشد. سطح هر کدام از دوره ها و اصولی که در آن آموزش داده می شود، میتواند متغیر باشد.
آشنایی با ابزارهای کلیدی طراحی گرافیک
یک طراح گرافیست حرفه ای نمی تواند بدون استفاده از ابزارهای طراحی فعالیت داشته باشد. با توجه به رشد بالای تکنولوژی در عصر حاضر، ابزارهای متنوعی برای ایجاد طرح های گرافیکی استفاده می شود ولی برخی از آنها نقش کلیدی را برای فعالان این حوزه دارند. کسانی که می خواهند به صورت حرفهای در این حوزه فعالیت داشته باشند باید با تمام قابلیتهای موجود در این نرم افزارها آشنایی داشته باشند. از مهمترین ابزارهای کلیدی در بخش طراحی گرافیک، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- Adobe Creative Suite
- PhotoShop
- Illustrator
- InDesign
فعالیت روی پروژه های شخصی برای بالا بردن مهارت
مهمترین قسمت برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیست حرفه ای، تکرار و تمرین است. تمام اطلاعاتی که در دوره های آموزشی ارائه می شود باید همزمان و به صورت مداوم، تکرار شود. یکی از بهترین راه ها برای رشد مهارت و تسلط بر نرم افزارهای مختلف در بخش گرافیک، کار روی پروژه های خود است. بهترین پیشنهاد در ابتدای کار، طراحی بنرهای تبلیغاتی و لوگو می باشد. انتخاب طرح ها و بنرهای یک شرکت و طراحی دوباره آنها نیز یکی دیگر از راههای کسب مهارت است. بسیاری از افراد نیز برای شروع کار و کسب تجربه، اقدام به کارآموزی در شرکت های خصوصی کوچک و استارت آپ ها می کنند. فعالیت به صورت کارآموزی می تواند تجربه و مهارت لازم برای گرفتن پروژه های بزرگ تر در آینده را فراهم کند.
ساخت یک پورتفولیو برای طرح های گرافیکی
یکی از مواردی که نشان دهنده سطح کار و کیفیت طراح گرافیست می شود، نمونه کارهای آن است. هر فردی که می خواهد به عنوان یک گرافیست حرفه ای در حوزه خود شناخته شود باید بتواند کارهای اجرایی خود را به خوبی نمایش دهد. ساخت پورتفولیو مناسب برای نشان دادن طرح های اجرایی، یکی از راههای نشان دادن نمونه کارها به مخاطبان است. البته نحوه نمایش طرح ها نیز اهمیت دارد که امروزه بسیاری از افراد سراغ اینترنت و فضای مجازی رفته اند. راه اندازی یک پیج یا گروه در شبکههای اجتماعی و نمایش طرح های گرافیکی، باعث ارتباط بسیاری از فعالان با مخاطبان این حوزه شده است.
انواع فرصت های شغلی برای طراح گرافیست
دامنه فعالیت یک طراح گرافیست در دنیای مدرن امروزی بسیار گسترده است. این افراد هم می توانند به صورت مستقل و هم کارمندی فعالیت داشته باشند. هر کدام از این روش ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد که می تواند برای بسیاری از افراد با توجه به شرایطی که دارند، پیشنهاد شود. از مهمترین فرصت های شغلی برای طراحان گرافیک و فعالان این حوزه، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- استخدام طراحان گرافیک: یکی از فرصت های شغلی برای تمام طراحان و افرادی که در حوزه گرافیک فعالیت دارند، استخدام در یک شرکت و سازمان است. کسانی که به دنبال امنیت شغلی هسند و شرایط بیمه و بازنشستگی برایشان مهم است، می توانند از این فرصت استفاده کنند. با توجه به فعالیت درصد بالایی از کسب و کارها در فضای اینترنت، تمام شرکت ها به یک طراح گرافیک کاربلد نیازمندند.
- همکاری با آژانس های تبلیغاتی: شرکت های زیادی تحت عنوان آژانس های تبلیغاتی فعالیت دارند که واسطه مشتری و طراحان گرافیک می باشند. این شرکت ها با بسیاری از طراحان به صورت حضوری یا دورکار فعالیت دارند. طراحانی که به دنبال پروژه های کوتاه مدت و کسب تجربه در این حوزه هستند، می توانند با این آژانس ها فعالیت کنند.
- طراحان گرافیک فریلنسر: این افراد به صورت مستقل فعالیت دارند و مسئولیت تمام کارهای خود که شامل ارتباط با کاربر، قانع کردن او، پرداخت مالی و مدیریت مشتریان را بر عهده دارند. انجام کار طراحی به عنوان فریلنسر، انعطاف بالایی به فرد می دهد ولی سختی های خود را نیز دارد. کسانی که در ابتدای کار هستند و هنوز تجربه لازم را ندارند، بهتر است سراغ فریلنسری نروند.
نحوه فعالیت یک طراح گرافیست به صورت فریلنسر
همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، کار طراح گرافیست فریلنسر دارای انعطاف و مسئولیت های بالایی است که شاید برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده اند، کمی سخت باشد. با وجود تمام سختی های فریلنسری، بسیاری از افراد در حوزه گرافیک و سایر شاخه های دیجیتال مارکتینگ، می خواهند به یک فریلنسر حرفه ای تبدیل شوند. سوال بسیاری از افراد این است که چطور می توان در حوزه گرافیک به صورت فریلنسری فعالیت داشت؟ برای تبدیل شدن به یک فرد مستقل در بخش طراحی گرافیک، باید برخی از کارها را انجام دهید. از مهمترین این فعالیت ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- داشتن علم و مهارت کافی در بخش طراحی گرافیکی: فردی که قصد دارد به صورت فریلنسری فعالیت کند باید از دانش، مهارت و تجربه لازم برخوردار باشد. کسب مهارت فقط با شرکت در یک دوره آموزشی به دست نمی آید بلکه نیازمند سپری کردن یک دوره کارآموزی یا تجربه کاری در فضای شرکت یا سازمان نیز هست.
- داشتن برند خاص و بازاریابی آن: یک فرد مستقل در حوزه گرافیک باید نام و برند مخصوص به خود را داشته باشد و بتواند آن را به خوبی بازاریابی کند. امروزه بسیاری از فریلنسرهای فعال از سایت و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی فعالیت های خود استفاده می کنند.
- ارتباط با مشتریان: ایجاد ارتباط با مشتریان و نیازسنجی درست آنها نیز یکی دیگر از مهارت های مهم در فریلنسری است. کسانی که این مهارت را به خوبی یاد بگیرند، کسب و کار آنها ادامه دار خواهد بود و می توانند آن را گسترش دهند.
آینده شغلی طراح گرافیست
یکی از شغل هایی که روز به روز در حال گسترش و توسعه بوده، طراح گرافیست است. با توجه به رشد بالای اینترنت و عملکرد گسترده کسب و کارها در مجازی، نیاز به طراحی گرافیک و تبلیغات گرافیکی روز به روز بیشتر می شود. اگر درصد کمی از کسب و کارها نیز به صورت کامل وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ نشده اند، مجبورند برای ادامه حیات خود تغییر کنند. طراحان حوزه گرافیک با داشتن مهارت های لازم در طراحی بنر، لوگو، انیمیشن، بسته بندی و …می توانند تقاضای بسیار زیادی از سوی مخاطبان داشته باشند. هر کدام از علاقه مندان به گرافیک و طراحی، میتوانند با کسب مهارت و تجربه لازم، از آینده شغلی مناسبی برخوردار باشند.
نحوه فعالیت حرفه ای در زمینه طراحی
همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیست حرفه ای باید برخی از مراحل را سپری کرد. مراحل تبدیل شدن به یک طراح ماهر در حوزه گرافیک، شامل شناسایی علاقه، شرکت در دوره های آموزشی، کسب مهارت و معرفی خود به مخاطبان است. اجرای درست گرافیک کامپیوتری، نیازمند تکرار و تمرین است که شامل حال تمام کسانی بوده که تازه وارد حوزه گرافیک شده اند. آنها با اجرا روی طرحهای شخصی یا کار با آژانس های تبلیغاتی که پروژه های کوچک تری دارند، می توانند مهارت های لازم را کسب کنند.
تعرفه کارهای گرافیکی
تعرفه هر کدام از کارها و فعالیت هایی که توسط یک طراح گرافیست انجام می شود، با توجه به سبک و کیفیت آن، متغیر است. برای مثال می توان به طراحی لوگو اشاره کرد که امروزه توسط بسیاری از فعالان این حوزه با قیمت های مختلف قابل اجرا است. دلیل تنوع قیمتی لوگو، کیفیت کار، نوع استفاده ابزار، مهارت طراحی و بسیاری از موارد تخصصی دیگر می باشد. هر کدام از طراحان با توجه به تجربه و مهارتی که در سبک کار خود دارند، تعرفه مخصوص به خود نیز ارائه می کنند. تفاوت در تعرفه ها را می توان در تمام کارهای گرافیکی مثل بنر، طراحی سایت، طراحی برنامه ها، انیمیشن و…مشاهده کرد. طراحان متناسب با نوع فعالیت خود در طراحی هر کدام از این موارد، تعرفه و قیمت متفاوتی ارائه می دهند.
برای مطالعه مطالب بیشتر با ایران فریلنس همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید